eng hun

dream big. achieve it. find a motivator

bréking: ettől terjed a videó! komment komment

bréking: ettől terjed a videó!

By: ON 2014. április 09.

large.jpg

Na mit gondolsz, mi a titka a vírusvideóknak? Hát biztosan nem az, hogy sokat költenek rájuk. A youtube egyik munkatársa a TED-en arról mesél, hogy hogyan válik a kultúránk részévé az egyes videók tartalma, hogy hogyan lehetsz híres a neten akár egyik hétről a másikra. A youtubera óránként több, mint 48 órányi tartalmat töltenek fel a felhasználók, ám ebből csak egy minimális százalék kezd el virálisan terjedni, hogy aztán bejárja az egész világot, és minden nemzet a maga stílusára formálhassa a látottakat. Előadásában megmutatja a 23 millió alkalommal megnézett videót, ami arról szól, hogy dupla szivárványt lát egy pasi, és megdöbben, de nagyon. Hogy mi a titka? Az, hogy röhögsz a reakcióján, mert nem ezt a viselkedést várnád tőle. Ráadásul ezt a videót hónapokkal a virálissá válása előtt posztolta, szóval érdekes lehet az is, hogy mi történhetett, mi állt a hirtelen robbanás hátterében, mondja Kevin. Jimmy Kimmel. Gyakorlatilag minden vírusvideó a véleményvezérek által indul el. Jimmy posztolta a twitterén, és onnantól önálló életre kelt. 

A hétvégén új motivátorra akadtam. Olyanra, aki tényleg függőséget okoz. Kutatni kezdtem a Youtube-sztárok sikerét, azt, hogy mi a titkuk, miért érnek el milliós nézettséget a videóik. Akkor aztán találtam egy listát a legnépszerűbbekről, és az egyiken rögtön megakadt a szemem. Ryan Higa instagramján több, mint 86OK követővel büszkélkedhet, youtube csatornája pedig több, mint 1 856 356 541 megtekintést, és több, mint 14 millió feliratkozót tudhat maga mögött. Színész, humorista, producer, Las Vegasban tanul filmkészítést, csak remélni tudom, hogy lesz lehetőségem találkozni vele a nyár folyamán. De még visszatérünk rá.

Egy picit még visszatérnék Kevin előadására a TED-en. A következő őrületként Rebecca Black videóját említi, ami a maga több, mint 2OO milliós végigröhögött megtekintésével a youtube egyik legnézettebb videója. A nézettségi grafikont elnézve ez is úgy tűnik, hogy egyik napról a másikra bukkant elő. Hogy mi történthetett? Egyszerűen péntek volt. Egyre több blogon jelent meg, és véleményvezérek több csoportja kezdett el vele foglalkozni - hiszen a vírus akkor kezd el terjedni, amikor legalább egy véleményvezér felkapja, a tömeg pedig elkezdi gyártani a paródiákat, a MÉMeket. Ma már több, mint 1O OOO paródiája van az említett videónak youtube-on. Volt, aki a hét minden napjára kitalált egy verziót.

Ha megnézitek a médiát, a kommunikáció elég egyirányú. Ha épp nem telefonálsz be a rádióba, nem tudsz a részévé válni - pontosan ebben másabb a közösségi média. Megengedi, hogy a közösség formálja az egész folyamatot, kiemeli az érdekes, nem hétköznapi karaktereket az ismeretlenségből. A közösség dönt arról, hogy mit néz, megosztják a saját nézőpontjaikat, véleményüket.

Aztán még egy kedvenc, a Nyan cat, ami egy végtelenített animáció. Van rövidebb, hosszabb verzió, tök mindegy, több milliós nézettsége van mindkettőnek, az emberek egyszerűen rákattantak. Aztán jöttek a viccesebbnél viccesebb videók: amikor a macskák nézik a videót, vagy amikor a macskák nézik azt, ahogy a macskák nézik a videókat. Zseniális. Aztán persze a zenét is elkezdték kiparodizálni, jöttek a különböző stílusú zenére repülő macskák, majd az egész nemzetközivé vált. 

Több száz ilyen videót megvizsgálva is egyértelműen megállapítható, hogy a vírusvideók születése egészen egyszerű: véleményvezérekre van szükség, vagy egy olyan csoportra, aki elkezdi terjeszteni az adott tartalmat. Fontos, hogy az egész teljességgel váratlan legyen, valami, ami megdöbbentő. A hagyományos médiában a média dönt arról, hogy ki szerepel, hogy kinek ad hírnevet - a közösségi médiában az emberek döntenek róla. 

Az én új motivátorom, Niga Higa sikere is ennek köszönhető. Annak, hogy őrült, és valami olyan dolgot csinál vlgoján, ami több, mint zseniális. De először mesélek egy picit a múltjáról.

Screen Shot 2014-04-09 at 16.56.28.png

MÚLT: Az első videó, amit láttam tőle az életéről szól. Pontosan emiatt kezdett el érdekelni. Ő is figyelemzavaros, úgyhogy tökéletesen tudom, hogy miről beszél. Ismerem a hiperaktivitást, a sok energiát, azt, hogy az vagy felőröl, vagy felhasználod, de nem maradhatsz érdektelen.

Mesélt a bátyjáról, aki mindenben jobb volt tőle. 5 éves volt, amikor ő is elkezdett júdózni, de neki nagyon nem ment. A tesójának igen, neki nem. A bátyja persze mindenben túlnőtt rajta. Mesél a suliról, hogy nem voltak barátai, ráadásul nem is nagyon szerették. Bántották, megalázták, nem is egyszer, nem valami őrült dologra kell gondolni, csak a szokásosra. Nem értette, hogy más miért népszerű azért, mert ők bántják.. Aztán rájött, hogy mi a módja annak, hogy ne bántsák többet: azokat kell megnevettetnie, akik eddig is nevettek rajta. Innentől ő lett a vicces srác, akit akármennyire megalázhattak a többiek, még inkább poént csinált a helyzetből, így már nem is volt indokolt az, hogy őt cikizzék. Még mindig nem voltak barátai, de legalább már senki sem piszkálta.

Innentől kezdve a családjának kezdett el vicces videókat gyártani. Persze volt, aki azt mondta neki, hogy valami értelmesebb dolgot is csinálhatnál, de ő ehelyett minden vasárnap leültette a családját a TV előtt, és levetítette a nekik készített filmet. Akkor aztán jött a gimi, meg egy csalódás. Tetszett neki egy lány, aki észre sem vette őt, és onnantól aztán úgy tekintett magára, mintha egy utolsó lúzer lenne. Mindenkitől kevesebbnek érezte magát. Mindig második volt, mindig. Neki nem voltak barátai. Tudom, hogy milyen az. Akkor aztán úgy döntött, hogy változtat az életén: leadott pár kilót, és végre már nem lúzerként tekintett magára. A gimi végére már barátai is voltak, díjakat is nyert. Végül a videókat, amiket a családjának készített feltöltötte a youtube-ra, hogy ne kelljen kimásolgatnia nekik. Napokig rá sem nézett, amikor egyszer hirtelen észrevette, hogy már több ezer nézettségnél tart a videója, és kommentekben arra biztatják, hogy folytassa tovább. Akkor aztán a szülei nyomására elment egyetemre, ahol viszont egyre kevesebb ideje jutott a videózásra, ami teljesen letörte. Végül úgy döntött, hogy már csak azzal szeretne foglalkozik, amit szeret csinálni. Szerencsére a szülei is egyre inkább támogatni kezdték, így a sok-sok nehézségnek, a megaláztatásoknak köszönhetően nekiláthatott annak, ami most az életét jelenti.

A Draw My Life videóban meséli el a fenti sztorit, amit egyébként érdemes végignézni.. Nem azért meséli el, mert azt akarja, hogy istenítsd, nem is azért, hogy sajnáld, mert valamikor lúzer volt. Csak azért, mert tudja, hogy sokan vagyunk hasonló helyzetekben, mint amiket ő élt át, és talán segíthet az, hogy látod, neki sikerült. 

"Az élet jobb lesz, ha amellett döntesz, hogy jobbá teszed."

Rögtön kiszúrtam magamnak egy videót a lejátszási listájáról, ami a virálisan terjedő videók megjósolhatóságáról szól. A srácokkal ül egy nappaliban, és arról kezdenek beszélgetni, hogy emlékeznek-e Aaron Carter sikerére, aki milyen véletlen, hogy Nick Carter tesója volt a Backstreet Boysból, akiknek a riválisuk az N-sync Justin Timberlake-kel, aki napjainkig az egyik legnagyobb sztár. Ryan fel is teszi a kérdést: Van, aki nagyobb ma tőle? Valaki, akinek ugyanaz a neve, mint Timberlake-nek. Justin Bieber. És hogy mi az, ami tud versenyezni egy Justin Bieberrel? 5 Justin Bieber - és már ki is lyukadtunk a One Direction-nél. Minden összefügg - mondja, és igaza van. 

Aztán mélyebben belemegy. Mesél az első videóról, amit igazán vírusvideónak nevezhetünk. A pasi a Baby got back-re táncol (sokan kerestek rá, így minden, amiben a Baby ott volt, kattintást hozott). Ezután jött a következő őrület, a babás képek és videók elterjednek a neten - Baby keresőszó. Táncoló babák, nevető babák, síró babák.. Babák mindenhol. Aztán megérkezik Justin Bieber a Baby c. számával, ami nézettségével rekordot döntött, a Baby szó gyakorlatilag az egyetlen az egész dalszövegben. Ez persze még több babát hozott, még nagyobb őrületet, ekkor került elő a Charlie bit my finger videó. Emlékszünk rá, persze. Ha pedig Charlie, akkor Charlie az unikornis, és kik lántak unikornisokat? Feltehetően csak azok, akik drogoznak. Aztán jöttek a bekómált fejű babák, meg azok, akiknek még a foga is kilátszik, már ami van. Innentől pedig a sorban következők a fogatlan, illetve egyetlen fogú plüssök. Emlékszünk rájuk. A videóban arról is szó van, hogy hogyan jutunk el egészen a sneezing panda-ig, és persze a Gangnam style sem marad ki a sorból, na meg persze az sem, hogy mennyire előrejelezhető az, hogy mi lesz a következő vírusvideós őrület.

Niga Higa, azaz Ryan videóira még visszatérek, ugyanis zseniális az, amit művel. Ez a poszt inkább a vírusvideókról szólt, arról, hogy az internetnek sokkal nagyobb ereje van a médiánál, akkora, hogy az, amit a net felépít csak az adott személy tudja összerombolni (lásd: fiatalon ismertté vált világsztárok). A médiának nincs ereje a közösségi média által kitermelt ismert emberek felett, hiszen a média objektív, a közösségi média viszont szubjektív eszközöket ad a sztárok kezébe (saját élet bemutatása, instagram, közvetlen kapcsolat, stb.), amit ha jól használnak, az erejük megmarad.

Ryan sztoriját azért szerettem volna megosztani Veletek, mert tökéletes példa arra, hogy minden döntés kérdése. Te döntöd el, hogy mit választasz: összeomlasz, vagy mész tovább. Rajtad áll, hogy mi a folytatás. De minden döntés az életedet alakítja. Lehet az is, hogy feladod, megfutamodsz, és összetöröd az életed, meg az is lehet, hogy hiszel benne, és beleadsz apait-anyait nem foglalkozva a körülményekkel. Csak te törheted össze az életedet úgy igazán, senki más. Csak te hozhatod be a felhőket a fejed felé, senki más - de te is vagy az egyetlen, aki szivárványokat tud maga köré rajzolni. Csináld azt ami boldoggá tesz, sokáig, ne egy hétig, és ha elég kitartó vagy, mindent elhoz az életedbe: szabadságot, szerelmet, boldogságot.

- HW 

komment komment

Kommentek

süti beállítások módosítása